Tudta, hogy mitől különleges a Hármas-határhegy
keleti lejtője és a Testvérhegyi rét együtt?
Nem, nemcsak attól, hogy az egész terület Óbudához tartozik, hanem mert egy
Négy évszakos siklóernyős
paradicsom !
(mármint akkor, amikor az időjárás éppen
megengedi a repülést)
Óbuda egy világraszólóan ritka kinccsel rendelkezik. Nem kőolaja vagy aranybányája van a föld alatt, hanem a kerület határain belül rendelkezik a siklóernyőzésre alkalmas területtel. Ez a sport a tavi vitorlázás megfelelője a levegőben, kizárólag a természet erőit használja, teljesen természetbarát. A Hármas-határhegy keleti lejtőjén a siklóernyőzés egy kis paradicsoma található. Nagyon kevés világváros mondhatja magáról, hogy a városon belül elérhető minden szükséges adottság, ami a (motor nélküli) siklóernyőzéshez szükséges. Méretes hegy, megfelelően meredek hegyoldallal, tisztás a hegyoldal felső peremén a levegőbe emelkedéshez, nyílt légtér a hegy előtt a repüléshez és akadálymentes rét a hegy lábánál a biztonságos leszálláshoz. Ezek a párját ritkító értékek mind megtalálhatók a Bécsi úttól egy percre, a Testvérhegyi rét és a hegygerinc között. A terület további értéke, hogy évtizedek óta együtt használják a szabadidős és rekreációs szabadtéri sportok szerelmesei a siklóernyősökkel. Sőt kerekesszékes sporttársaink is csak ezen a ritka adottságú helyen tudnak repülni, ahol a starthely és a leszálló is megközelíthető személygépkocsival.
Óduda önkormányzata nagy gondossággal óvja a kerület természeti értékeit, így a testvérhegyi fásítás szakmai előkészítését az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. végzi a Szent István Egyetem Tájépítészeti és Településtervezési Karával együttműködésben.
___ a képek eredeti felbontásban megtekintéséhez klikkeljen a képekre ___
Nézzük meg alaposabban az itt folyó siklóernyőzést!
A repülések a lejtő peremén lévő starthelyről indulnak
... és ezt látni a levegőből :
... hamarosan leszállunk. Köszönjük hogy minket választottak !
A területen használható leszálló területeink az utóbbi időben sajnos egyre fogynak, pedig a siklóernyőzés leszálló nélkül lehetetlenné válna.
A terület
kerekesszékes sporttársainknak egyedülálló kincs,
mert csak itt Óbudán tudják gépkocsival megközelíteni a starthelyet és a leszállót,
különben
nincs lehetőségük repülni.
Szóló kerekesszékes repülés
pilóta: Reisinger Péter
Tandem kerekesszékes repülések
pilóta: Holló Attila
Az óbudai siklóernyőzés
megmaradásához feltétlenül akadálymentesen hagyandó terület piros
kerettel jelölve.
A sárga pontozott határvonalig történő kiterjesztés növelné a biztonságot,
különösen a kezdők számára jelentene könnyebbséget a leszállásban.
Magyar
Szabad Repülők Szövetsége (HFFA)
Siklórepülő Szövetség (SIRESZ)
Budapest, 2019. augusztus 28.
Copyright:
- a felhasznált képek Juhász Péter Gábor, Morvay Miklós, Sándor Kristóf
és Vincze Viktor munkái,
- műholdképek: Google Maps,
- a videókat az ASE
WingChair hozzájárulásával szerepeltetjük
_________________
Kiegészítés:
2019.08.29 10:00 órakor került sor az első személyes egyeztetésre az OBVF
székhelyén.
Résztvevők:
- Hámori Péter projektmenedzser, Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft.
- Kardos István elnök, Siklórepülő Szövetség
- Kerekes László elnök, Magyar Szabad Repülők Szövetsége
- Lukácsházi Gergely kommunikációs vezető, Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit
Kft.
A felek kölcsönösen tájékoztatták egymást a területtel kapcsolatos érdekeltségükről,
terveikről. Partnereink elmondták, hogy az OBVF koordinálja a testvérhegyi egykori bányaterület
élőhelyfejlesztését célzó projektet, mely a kerületi Fásítási Stratégia
(10 év - 10 ezer fa) keretein belül valósul meg. A fásítást térben és időben
elosztva tervezik. Ebből a Testvérhegyen található 36,6 hektár méretű egykori bányaterületre
akár 3000 új fa is juthat.
Az egykori agyagbányát a 70-es években 25 m vastag szemétréteggel töltötték
fel, ami ezután nagyrészt spontán rekultiválódott,
így csak egy nagyon vékony termőföldréteg fedi. Az agyagos altalaj és a
vastag szemétréteg miatti talajcsúszások veszélyének megelőzésére a
talajvizet árkokban, csatornákban kellett elvezetni. Ez a talajszerkezet-együttes
építkezésre nem alkalmas, ezért döntöttek az előzetes tájépítészeti tervezéssel
megvalósuló növénytelepítés mellett. A tervezéskor figyelembe kívánják
venni az ökológiai sajátosságokat, meg kívánják tartani a kialakult
jelenlegi használatot (pl. siklóernyőzés!) és esetleges új funkciók is
helyet kaphatnak (pl. játszótér). A tervezés 2019 őszén kezdődik. A kérdőíves
igényfelmérést követően több egyetemi hallgatót vonnak be, akik várhatóan szeptember elejétől november
elejéig dolgoznak a témán. A siklóernyős szervezetek képviselőiként
felajánlottuk segítségünket illetve kértük, hogy a tervek kidolgozásának
idejére legyen lehetőség konzultációs kapcsolatra a hallgatókkal. A
projekthez egyelőre még nincs rendelve költségvetés, erre majd a tervek elkészülte
után kerülhet sor.
A megbeszélésen biztosítottuk vendéglátóinkat arról, hogy a siklóernyőzés
nem ütközik a terület más célú felhasználóinak tevékenységeivel, számunkra
csak az akadályoktól (légvezeték, lámpaoszlop stb.) mentes terület
megmaradása fontos. Mivel mi csak korlátozott időjárási feltételek esetén
tudunk itt repülni, ezért magától értetődő a leszállónak kialakított területek
multifunkciós használata. Kértük, hogy a leszállóba telepített esetleges
műtárgyak (pl. focikapu) mobil kialakításúak legyenek, hogy a repülések
idejére félretehessük. Elmondtuk, hogy minden esetleges konfliktuskezelésre
nyitottak vagyunk, így kértük, irányítsák hozzánk, ha valaki ránk
vonatkozó problémával jelentkezne az OBVF-nél. Jeleztük még, hogy javítaná
a leszállásaink biztonságát, ha az alsó leszálló szélén álló kosár-frizbi tájékoztató
tábla áthelyezésre kerülhetne, pl. néhány tíz méterrel a Bécsi út felé,
ahol már nem esne a leszállási útvonalunkba.
A találkozót mindenképpen hasznosnak tartom, részint a személyes kapcsolatfelvétel, részint a kölcsönös tájékozottságban történt előrelépés miatt.
_________________
Kiegészítés:
2019.09.09 Szerződéskötés a tervezésre az egyetemmel
szerkesztette: Kardos István